«Якби світ і люди в ньому були досконалі, то журналісти при роботі могли б керуватися лише власною думкою», – так починаються редакційні настанови Бі-Бі-Сі, якими керуються журналісти компанії при написанні матеріалів. Але світ недосконалий, відповідно, щоб правильно його висвітлювати, варто керуватися журналістськими стандартами.
Чому саме Бі-Бі-Сі стала законодавицею у встановленні журналістських стандартів?
Британська Телерадіомовна Корпорація ( British Broadcasting Corporation, абревіатура ВВС) – британська компанія суспільного телерадіомовлення. За кількістю слухачів найбільша телерадіомовна компанія у світі. У штаті корпорації працює більш ніж 26 000 осіб у всьому світі, в тому числі і в Україні. Ось відділення компанії в нашій країні – ВВС Україна
, яка першою стала працювати на засадах публічного мовлення, започаткувала професійні стандарти сучасної журналістики. Ці стандарти стали однаковими для всіх журналістів незалежно від того у яких медіях вони працюють і яку політику ведуть їхні редакції.
Де можна ознайомитися з повним текстом «Редакційних настанов ВВС»?
Бі-бі-Сі має свої «Редакційні настанови» для журналістів на різні випадки, прописані більше як на 200 сторінках; журналісти компанії мають знати ці настанови й користуватися ними у щоденній роботі. Ці настанови «сприятимуть у підготовці таких програм, якими ми всі зможемо пишатися і які відповідатимуть найвищим стандартам, що їх за правом очікує від нас громадськість», — вважає генеральний директор найбільшої телерадіомовної компанії світу BBC Марк Томпсон. Ось посилання на текст настанов у редакції 2005 року
Отже, редакційні цінності Бі-Бі-Сі формулюються таким чином:
-
правдивість і точність;
-
безсторонність і багатоманітність точок зору;
-
редакційна чесність і незалежність;
-
служіння суспільним інтересам;
-
справедливість;
-
недоторканність приватного життя;
-
запобігання завдавання шкоди та образ (врівноваження права на передачу і публікацію нової та суперечливої інформації з відповідальністю стосовно захисту вразливих людей);
-
діти (специфічна аудиторія, яка вимагає власного комплексного підходу);
-
підзвітність (перед аудиторією).
Принципи подачі новин:
-
Ми розповідаємо про все першими.
-
Ми розповідаємо про все точно.
-
Ми завжди знаємо походження наших новин.
-
Ми надаємо слово всім зацікавленим і не стаємо ні на чий бік.
-
Ми розповідаємо про факти, а не про наше ставлення до них. Ми не даємо оцінок подіям, учасникам подій чи явищам.
-
Ми залучаємо найкращих, різних, незалежних експертів для адекватної оцінки складних для розуміння подій та явищ.
-
Ми не залишаємо «білих плям».
-
Ми говоримо з людьми однією мовою.
Адаптовано Марією Пилипчук з таких джерел:
Зображення з