Гуманітарний напрям
Декоративний напрям
Художньо-естетичний напрям
Туристично-спортивний напрям
Матеріали Віктора Луговського / Навчальна програма (продовження)

Навчальна програма (продовження)

У цьому розділі розміщена друга частина навчальної програми зразкового театрального колективу “Чудодії”

Основний рівень, третій рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Розділ 1. Майстерність актора

4

107

111

1.1.         Елементи сценічної дії

2

61

63

1.2.         Елементи втілення

2

46

48

Розділ 2. Сценічна мова

1

35

36

Розділ 3. Сценічний рух

1

35

36

Розділ 4. Театральна діяльність, зведені та постановочні репетиції

-

141

141

Разом

6

318

324

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Розділ 1. Майстерність актора ( 111 год.)

1.1.                      Елементи сценічної дії (63 год.)

А) Сценічна увага

Теоретична частина. К.С.Станіславський «Робота актора над собою».

 Практична частина. Органічна сценічна увага. Вправи на загальну увагу. Розвиток творчих слухових сприймань.

Б) Подолання обставин.

Теоретична частина. Бесіда «Що таке обставини»

Практична частина. Дія за обставинами « Якщо б …». Виправдання поз. Виправдання місця дії. Виправдання рухів.

В) Сценічне спілкування.

Теоретична частина. Бесіда «Взаємодія з партнером – основа сценічної дії».

Практична частина. Вправи на взаємодію з партнером: «Дзеркало», «Тінь», «Звукопроникне скло».

Г) Робота над драматургічним матеріалом.

Теоретична частина. Читання та обговорення п’єси, розподіл ролей та роздача текстового матеріалу, читання по ролях, визначення основних подій у п’єсі, визначення наскрізної дії та над завдання.

1.2. Елементи втілення. ( 48 год.)

А)Темпоритм

Теоретична частина. Бесіда «Від темпоритму до чуття».

Практична частина. Вправи на розвиток чуття темпоритму.

Б) Характерність.

Теоретична частина. Засоби зовнішньої виразності.

Практична частина. Вправи та етюди на розвиток елементів характерності.

В) Мізансцена.

Теоретична частина. Бесіда «Мізансцена – мова вистави».

Практична частина. Індивідуальні мізансцени. Групові та масові мізансцени.

Розділ 2. Сценічна мова (36 год.)

Теоретична частина. Бесіда «Музична вимова як вияв внутрішнього життя на сцені».

Практична частина.

  • Гімнастика обличчя.
  • Розвиток сили звуку.
  • Робота над дикцією.
  • Робота над вимовою тексту ролі.
  • Логіка мови. Інтонування розділових знаків.
  • Темпоритм мови.

Розділ 3. Сценічний рух (36 год.)

Теоретична частина. Бесіди про пластичну виразність актора.

Практична частина.

  • Вправи на загальний розвиток
  • Вправи для розминки: ходьба – біг.
  • Розвиток мовно-рухової та вокально-рухової координації.
  • Сценічне падіння.
  • Техніка сценічних перенесень.
  • Сценічна поведінка.

Розділ 4. Театральна діяльність, зведені та постановочні репетиції (141 год.)

Теоретична частина. Бесіда про театральну етику.

Практична частина.  Постановочні, зведені репетиції та прогони. Створення костюмів та гриму відповідно до образу. Ремонт костюмів та реквізиту.

Участь та проведення масових, святкових та звітних концертів, ігрових програм, вистав. Участь у сценічній діяльності колективу. Активна участь у міських та обласних оглядах, конкурсах, всеукраїнських фестивалях.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

-                основи акторської майстерності;

-                види театрального амплуа;

-                роботу К.С.Станіславського «Робота актора над собою».

Вихованці мають вміти:

-                органічно існувати в будь-яких сценічних обставинах;

-                працювати в ансамблі та відчувати партнера;

-                відчувати темпоритм вистави.

Вихованці мають набути досвід:

-                аналізу своєї сценічної роботи і роботи колег;

-                виступів в концертах та виставах колективу;

-                проведення технічних прогонів та проведення вистав на сцені.

 

Вищий рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Розділ 1. Майстерність актора

4

128

132

1.1.         Основи майстерності

2

88

90

1.2.         Робота над образом

2

40

42

Розділ 2. Сценічний рух

1

35

36

Розділ 3. Сценічна мова

2

34

36

Розділ 4. Театральна діяльність, зведені та постановочні репетиції

-

120

120

Разом

 7

317

324

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Розділ 1. Майстерність актора (132 год.) 

1.1.   Основи майстерності ( 90 год.)

Теоретична частина. Бесіда «Що таке над завдання вистави?»

Практична частина. Робота над виставою. Визначення над завдання та наскрізної дії. Розбір п’єси, читання по ролях. Підтримка діючого репертуару. Прогонні репетиції. Підготовка та проведення вистави.

1.2.   Робота над образом (42 год.)

Теоретична частина. Бесіда «Систематична робота артиста над розвитком і покращенням своїх професійних якостей – незмінний закон театральної освіти».

Практична частина.

  • Робота над драматургічним матеріалом. Розвиток подій п’єси та дійових завдань дійової особи. Визначення головних подій п’єси.
  • Вивчення життя персонажу. Фантазування про роль. Розробка біографії персонажу та його характеристика.
  • Розкриття підтексту. Уява дій персонажу. Робота над зовнішньою характерністю. Створення елементів костюму та гриму.

Розділ 2. Сценічний рух (36 год.)

Теоретична частина. Бесіда про зв’язок пластичного розвитку актора зі ступенем його сценічної виразності.

Практична частина. Пластичні етюди. Акробатичні вправи. Прийоми сценічної боротьби: сценічний ляпас, удар палицею по голові та захист, удар кулаком в обличчя, кидок через плече. Масові пластичні етюди.

Розділ 3. Сценічна мова (36 год.)

Теоретична частина. Бесіда «Закони живої мови. Сила мови».

Практична частина.  Гімнастика обличчя. Логіка мови. Застосування законів логіки мови у роботі на сцені. Робота над мовою. Скоромовки, словесні етюди.

Розділ 4. Театральна діяльність, зведені та постановочні репетиції (120 год.)

Практична частина.

  • Постановочні, зведені репетиції та прогони. Створення костюмів та гриму відповідно до ролі.
  • Участь та проведення масових святкових та звітних концертів, ігрових програм, вистав. Гастрольна діяльність. Участь у проведенні міських, обласних та всеукраїнських оглядах, конкурсах, фестивалях.
  • Відвідування вистав обласних театрів та гастрольних вистав. Зустрічі з акторами, співбесіди.                             

 

                               ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

-         теоретичні основи театральних дисциплін;

-         різні сценічні жанри та амплуа;

-         основні прийоми гримування.

Вихованці мають вміти:

-         органічно існувати в будь-яких сценічних обставинах;

-         працювати в акторському ансамблі та відчувати партнера;

-         відчувати темпоритм як сцени, та і вистави.

Вихованці мають набути досвід:

-         участі у театральній та концертній діяльності;

-         аналізу своєї сценічної роботи та роботи колег.

 

Вищий рівень, другий рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Розділ 1. Майстерність актора

4

128

132

1.3.         Основи майстерності

2

88

90

1.4.         Робота над образом

2

40

42

Розділ 2. Сценічний рух

1

35

36

Розділ 3. Сценічна мова

2

34

36

Розділ 4. Театральна діяльність, зведені та постановочні репетиції

-

120

120

Разом

 7

317

324

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Розділ 1. Майстерність актора (132 год.) 

1.3.   Основи майстерності ( 90 год.)

Теоретична частина. Бесіда «Що таке над завдання вистави?»

Практична частина. Робота над виставою. Визначення над завдання та наскрізної дії. Розбір п’єси, читання по ролях. Підтримка діючого репертуару. Прогонні репетиції. Підготовка та проведення вистави.

1.4.   Робота над образом (42 год.)

Теоретична частина. Бесіда «Систематична робота артиста над розвитком і покращенням своїх професійних якостей – незмінний закон театральної освіти».

Практична частина.

  • Робота над драматургічним матеріалом. Розвиток подій п’єси та дійових завдань дійової особи. Визначення головних подій п’єси.
  • Вивчення життя персонажу. Фантазування про роль. Розробка біографії персонажу та його характеристика.
  • Розкриття підтексту. Уява дій персонажу. Робота над зовнішньою характерністю. Створення елементів костюму та гриму.

Розділ 2. Сценічний рух (36 год.)

Теоретична частина. Бесіда про зв’язок пластичного розвитку актора зі ступенем його сценічної виразності.

Практична частина. Пластичні етюди. Акробатичні вправи. Прийоми сценічної боротьби: сценічний ляпас, удар палицею по голові та захист, удар кулаком в обличчя, кидок через плече. Масові пластичні етюди.

Розділ 3. Сценічна мова (36 год.)

Теоретична частина. Бесіда «Закони живої мови. Сила мови».

Практична частина.  Гімнастика обличчя. Логіка мови. Застосування законів логіки мови у роботі на сцені. Робота над мовою. Скоромовки, словесні етюди.

Розділ 4. Театральна діяльність, зведені та постановочні репетиції (120 год.)

Практична частина.

  • Постановочні, зведені репетиції та прогони. Створення костюмів та гриму відповідно до ролі.
  • Участь та проведення масових святкових та звітних концертів, ігрових програм, вистав. Гастрольна діяльність. Участь у проведенні міських, обласних та всеукраїнських оглядах, конкурсах, фестивалях.
  • Відвідування вистав обласних театрів та гастрольних вистав. Зустрічі з акторами, співбесіди. 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

-         теоретичні основи театральних дисциплін;

-         різні сценічні жанри та амплуа;

-         основні прийоми гримування.

Вихованці мають вміти:

-         органічно існувати в будь-яких сценічних обставинах;

-         працювати в акторському ансамблі та відчувати партнера;

-         відчувати темпоритм як сцени, та і вистави.

Вихованці мають набути досвід:

-         участі у театральній та концертній діяльності;

-         аналізу своєї сценічної роботи та роботи колег.

 

Вищий рівень, третій рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Розділ 1. Майстерність актора

4

122

126

1.1.         Основи майстерності

2

76

78

1.2.         Робота над образом

2

46

48

Розділ 2. Сценічний рух

1

35

36

Розділ 3. Сценічна мова

1

35

36

Розділ 4. Театральна діяльність, зведені та постановочні репетиції

-

126

126

Разом

 6

318

324

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Розділ 1. Майстерність актора (126 год.) 

1.1.         Основи майстерності (78 год.)

Теоретична частина. Ідейно-тематичний аналіз п’єси.

Практична частина.

  • Обговорення п’єси для майбутньої роботи. Читка. Розподіл ролей.
  • Робота над п’єсою. Визначення над завдання та наскрізної дії, запропонованих обставин.
  • Робота для підтримання діючого репертуару. Прогони репетицій, прокат вистав.
  • Підготовка та проведення вистав.

1.2.                      Робота над образом (48 год.)

Теоретична частина. Бесіда «Акторський штамп – результат акторського безсилля».

Практична частина.

  • Робота над драматургічним матеріалом.
  • Вивчення життя персонажу.
  • Фантазування про роль.
  • Розкриття підтексту.
  • Робота над зовнішньою характерністю.
  • Етюди.
  • Вистави. 

Розділ 2. Сценічний рух (36 год.)

Теоретична частина. Бесіда «Пластика, як засіб творення образу».

Практична частина.

  • Пластичний екзерсис.
  • Пластичні етюди.
  • Акробатичні вправи.
  • Прийоми сценічної боротьби: удар ножем та захист – кидок через стегно, удар кулаком в обличчя, сценічний ляпас.

Розділ 3. Сценічна мова (36 год.)

Теоретична частина. Бесіда «Слово, чому ти не тверде, як криця?»

Практична частина.

  • Гімнастика обличчя.
  • Логіка мови.
  • Робота над мовою. Скоромовки, словесні етюди.
  • Показ словесних етюдів.

Розділ 4. Театральна діяльність (126 год.)

Практична частина.

  • Постановочні, зведені репетиції та прогони. Підбір матеріалів для роботи колективу. Створення костюмів та гриму відповідно до ролі. Ремонт костюмів та реквізиту.
  • Участь та проведення масових святкових та звітних концертів, ігрових програм, вистав. Гастрольна діяльність. Участь у сценічній діяльності колективу. Активна участь у міських, обласних оглядах, конкурсах та всеукраїнських фестивалях.
  • Відвідування вистав обласних театрів та гастрольних колективів. Зустрічі з акторами, співбесіди. 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

-         теоретичні основи театральних дисциплін;

-         різні сценічні жанри та амплуа;

-         основні прийоми гримування.

Вихованці мають вміти:

-         органічно існувати в будь-яких сценічних обставинах;

-         працювати в акторському ансамблі та відчувати партнера;

-         відчувати темпоритм як сцени, та і вистави.

Вихованці мають набути досвід:

-         участі у театральній та концертній діяльності;

-         аналізу своєї сценічної роботи та роботи колег.

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Абрамян В.Ц. Засобами театральної педагогіки // Рідна школа. – 2003. -  № 3. – С. 15-16.
  2. Аматорський театр і виховання духовності дитини// Рідна школа. – 2000. -  № 1. – С. 19-21.
  3. Жежера В.М.Микола Яковченко/Віталій Жежера. – К.: Муз.Україна, 2011. – 240 с.:іл.
  4. Зайцев В.П. Режисура естради та масових видовищ: Навчальний посібник. (2-е вид.). – К.: Дакор, 2006. – 252 с.
  5. Западноевропейский театр от эпохи Возрождения до рубежа ХІХ-ХХ вв. – М.: РГГУ, 2001. – 436 с.
  6. Корнієнко Н. Лесь Курбас: репетиції майбутнього. – К.: Либідь, 2007. – 328 с.
  7. Костельняк Л. Удосконалення акторської майстерності: заняття театрального гуртка / Л.Костеляк// Позашкілля. – 2010. -  № 2 – С.51-52
  8. Макарик У. Перетворення Шекспіра. Лесь Курбас, український модернізм і радянська культурна політика 1990-х років. – вид. 2-ге допов. – К.: Ніка – Центр, 2013. – 352 с.: іл.
  9. Палітра творчості.Про театральне мистецтво //Позашкілля.  – 2009. -  № 4. – С.34.
  10. Світла хвиля. Програма зразкового театру-студії // Позашкілля. – 2009. – № 4. – С.38-44.
  11.  Стамерович К., Смолина Н. Сто великих театров мира. – М.: Искусство, 2001.- 215с.ил.
  12.  Станиславский К.С. Искусство представления: Классические этюды актерского тренинга. – СПб.: Азбука, Азбука-АТТИКУС, 2012. – 192 с.
  13. Танюк Лесь, Мар’ян Крушельницький: Школа образного перевтілення, заповідана Лесем Курбасом. – К.: Либідь, 2007. – 360 с.
  14.  Театр-студія «Барвінок».  Програма // Позашкілля. – 2009. – № 12. – С.36-48.
  15. Український театр ХХ століття / Редкол.: Н.Корнієнко та ін. – К.: ЛДЯ, 2003. – 512 с.